محل تبلیغات شما

در حال حاضر ترافيك در شهرهاي بزرگ و خصوصا شهرتهران يكي از دردناك ترين معضلات زندگي در اين شهرهاي بزرگ مي باشد. هزاران نفر بخاطر آلودگي هوا به انواع بيماري ها گرفتار و يا از دنيا رفته اند. ترافيك منجر به افزايش شديد مصرف بنزين در كلانشهر ها شده است. در شهر تهران روزانه حدود 5 ميليون خودرو سواري تردد مي كنند كه مصرف بنزين آنها حدود 20 ميليون ليتر در روز است. با لحاظ قيمت جهاني بنزين ارزش اين ميزان بنزين روزانه 10 ميليون دلار  و سالانه 3.6 ميليارد دلار است. بطور متوسط بين 60 تا 70 درصد خودروهايي كه در تهران و كلانشهرها تردد مي كنند تك سرنشين هستند.

تعداد اتوبوس هاي فعال در شهر تهران حدود 7 هزار دستگاه است اينجا  و اينجا  هر اتوبوس در تهران روزانه 1200 نفر را جابجا مي كند منبع  با لحاظ 12 ساعت فعاليت براي هر اتوبوس در هر ساعت 100 مسافر جابجا مي شوند با لحاظ اينكه مسافر ها در طول مسير مبدا تا مقصد پياده و سوار مي شوند اين آمار نشان مي دهد اتوبوس ها با سرعت كمي تردد مي كنند يا در ترافيك ها توقف زيادي دارند. چنانچه ترافيك در تهران كاهش يابد تعداد رفت و برگشت هاي اتوبوس ها در هر مسير بين 2 تا 3 برابر قابل افزايش است و اگر چنين شود تعداد مسافرين قابل جابجايي با 7000 اتوبوس موجود به 2 تا 3 برابر خواهند رسيد يعني از حدود 8 ميليون به 16 تا بيش از 20 ميليون جابجايي در روز خواهد رسيد. البته با روان شدن ترافيك جابجايي مسافر توسط تاكسي ها و ميني بوس ها و خودرو هاي اسنپ و تپسي و ساير شيوه هاي حمل و نقل عمومي افزايش خواهند يافت.

روش هاي پيشنهادي جهت كاهش ترافيك تهران و ساير كلانشهرها:

 

1- جريمه حداقل 10 تا 20 هزار تومان براي هر خودرو تك سرنشين كه وارد محدوده ترافيك شهر شود

- با توجه به تسلط دوربين ها به تردد خودروها در تهران و كلانشهرها امكان شناسايي خودروهاي تك سرنشين وجود دارد.

- مبلغ جريمه های فوق كه روزانه حداقل معادل خريد يك اتوبوس است مي بايست صرفا در حساب خاصي جهت خريد اتوبوس توسط سازمان اتوبسراني هر كلانشهر اختصاص يابد. با اين مبالغ جريمه فقط در تهران مي توان حداقل سالانه  200 تا 300 اتوبوس جديد خريداري نمود. 

- با اجراي اين طرح بسياري از شاغلين در ادارات و مشاغل مختلف ديگر سعي در شناسايي همكاران و دوستاني كه مسير تردد مشترك دارند خواهند نمود و بدين ترتيب استفاده از خودروهاي شخصي كاسته خواهد شد.

با اجراي اين طرح قطعا از ترافيك تهران و كلانشهرها كاسته خواهد شد و سرعت تردد اتوبوس هاي عمومي و ساير وسايل حمل و نقل عمومي افزايش و تعداد جابجايي مسافرين نيز به مرور  زياد و زياد تر خواهد شد.

2- ايجاد مسير ويژه تردد موتور سيكلت و دوچرخه :

ميزان مصرف بنزين موتور سيكلت حدود يك سوم خودروهاي تك سرنشين و ميزان فضايي كه اشغال مي كند حدود يك چهارم است لذا ايجاد مسير ويژه تردد موتور سيكلت منجر به كاهش قابل توجه ترافيك و كاهش مصرف بنزين و كاهش آلودگي هوا خواهد گرديد. این موضوع در برخی کشورها از جمله چین تجربه شده و اگر موتور سیکلت ها نبودند وضعیت ترافیک آن کشورها خیلی بدتر می شد. 

3- حمایت از سامانه جامع جابجایی شاغلین

- نرم افزار این سامانه جامع تا حدودی شبیه نرم افزار اسنپ یا تپسی خواهد بود و همه شرکتهای دولتی و غیر دولتی واقع در سطح شهر تهران و سایر کلان شهر ها مکلف هستند محدود اقامت کارکنان خود را در آن ثبت کنند. 

- نرم افزار مناطق مختلف را به زون یا بخش های با طول و عرض مشخص تقسیم و بر اساس تعداد افراد واقع در هر بخش و محل کار آنها تقسیم بندی لازم را انجام می دهد مثلا تعیین می کند که 20 نفر در نزدیک میدان استخر زندگی می کنند که محل کار آنها نزدیک خیابان طالقانی تقاطع قرنی است 

- از طریق سامانه پیامکی برای شاغل واقع در هر بخش ارسال می شود و به آنها اطلاع رسانی می شود که ون یا مینی بوس یا اتوبوس یا ماشین سواری در فلان ساعت در فلان ایستگاه تعیین شده شما را به مقصد می رساند در صورت تائید عدد 1 را وارد کنیدبه این طریق و همچنین از طریق سایت و رمز عبوری که برای هر یک از شاغلین ارسال می شود افراد می توانند هم مسیرهای خود را انتخاب کنند محل انتظار خود برای آمدن سرویس مد نظر را انتخاب نمایند 

بدین ترتیب سامانه جابجایی شاغلین متناسب با نظر و سلیقه آنها جمع کثیری از شاغلین را به صورت جمعی به محل های کار خود منتقل می نماید. انواع آپشن یا گزینه ها در این نرم افزار وجود خواهد داشت.

- وزارت نفت می بایست مکلف است طبق تبصره قانون برنامه بابت صرفه جویی که از این طریق در مصرف بنزین می شود به شرکت یا سازمان متولی این برنامه متناسب با میزان عملکرد آنها یارانه اختصاص دهد بخش کمی از این یارانه برای شرکت یا سازمان متولی و بخش عمده آن به عنوان تخفیف یا امتیاز یا پاداش استفاده از این سیستم از کرایه دریافتی از شاغلین کسر و به مالکین خودرو اختصاص می یابد. به این ترتیب کسانی که از مینی بوس  یا ون های این سیستم استفاده می کنند به دلیل میزان بالای صرفه جویی در مصرف سوخت کرایه بسیار کمتری پرداخت خواهند نمود و در زمان کوتاه با آرامش به محل کار یا منزل خود می رسند.

جزئیات بیشتر این سامانه در فرصت دیگری تشریح خواهد گردید و امیداست شهرداری تهران و کلانشهر ها و سایر دستگاه های متولی این پیشنهاد را پخته تر و تکمیل نمایند و شیوه های اجرایی آن را مشخص و آن را عملیاتی کنند.

 

4- حمايت شهرداري ها از ايجاد مراكز فروش در مناطق مختلف شهر و كاهش وابستگي به مراكز خريدموجود

- به عنوان مثال يافت آباد تهران معروف شده به مركز فروش مبلمان و تخت خواب يا ميدان جمهور، ميدان 7 تير و نقاط مختلف ديگر به عنوان مركز خريد لوازم مختلف، اين موضوع ترافيك كلانشهرها را افزايش مي دهد. جمعيت مناطق مختلف تهران مثلا حكميه، جنت آباد، چيتگر و ساير نقاط از بسياري از شهرهاي متوسط كشور بيشتر است اما مراكز خريد لازم در اين مناطق وجود ندارد و مردم به مراكز معروف خريد مي روند و اين وضعيت قابل تداوم نيست چرا که ضمن اتلاف وقت و عمر ملت منجر به افزایش ترافیک  و اتلاف سوخت و آلودگی هوا می گردد  و قطعا شهرداري ها مي بايست براي حل اين معضل تصميم هاي جدي و عملياتي اتخاذ نمايند. البته افزايش قيمت بنزين اين وضعيت را كاهش خواهد داد.

 

5- حمايت از فروش اينترنتي

ضرورت دارد شهرداري كلانشهر ها و سازمان بهينه سازي مصرف سوخت(زير مجموعه وزارت نفت) از ايجاد سامانه هاي جامع فروش اينترنتي همانند ديجي كالا حمايت كنند در چارچوب مشخصي بابت هر فروش كالا بصورت اينترنتي پاداش نقدي براي اينگونه فعاليت ها و فروش هاي اينترنتي لحاظ و هر ماهه پرداخت شود. توسعه فروش اينترنتي مي تواند منجر به صرفه جويي ده ها ميليون دلار در مصرف بنزين در تهران و ساير كلان شهرها شود.

6- تغيير ساعت كار ادارات:

تعيين ساعت شروع ادارات از ساعت 7 صبح تا ساعت 14 منجر به كاهش ترافيك صبحگاهي مي شود

احتمال مي رود اجراي اين طرح منجر به افزايش بهره وري كاركنان شود.

 

7- انتخاب مدرسه و تغيير ساعت شروع و پايان مدرسه ها

در تهران و كلانشهرها تعداد زيادي از دانش آموزان در مدارس با فاصله دور از محل زندگي دانش آموز ثبت نام مي شوند و اين موضوع ترافيك را از ابتداي مهر تا پايان فصل مدرسه ها افزايش مي دهد. پيشنهاد مي شود مدارس مكلف شوند هزينه اي تحت عنوان عوارض آلودگي هوا و لطمه به سلامت شهروندان از والدين اينگونه دانش آموزان دريافت کنند و اين مبلغ صرف توسعه امكانات مدارس مناطق ضعيف تر آن شهرها شود.  همچنين تعيين ساعت شروع  دبستان ها از ساعت 9  و دبیرستان ها از ساعت 8 تا 14.30 و 15.30 می بایست مورد برنامه ریزی قرار گیرد و طی یکسال آینده بصورت یکجا یا منطقه به منطقه در تهران و شهر به شهر در سایر کلانشهرها اجرایی گردد. 

خبرهای مربوط به تغییر ساعت شروع مدارس اینجا   و  اینجا  
 

در حال حاضر روزانه 100 میلیون لیتر بنزین در کشور مصرف می شود که بخش عمده آن مربوط به حمل و نقل درون شهری و خصوصا در کلانشهرها است. روزانه حدود 90 میلیون لیتر گازوئیل هم در کشور مصرف می شود که سهم حمل و نقل درون شهری قابل توجه است. قیمت جهانی هر لیتر بنزین و گازوئیل بین 45 تا 55 سنت معادل  5تا 6 هزار تومان است. با اجرای برنامه های فوق احتمالا روزانه حدود ده میلیون لیتر در مصرف بنزین و گازوئیل صرفه جویی شود که ارزش ریالی آن معادل 2هزار میلیارد تومان در سال می شود. انتظار است حداقل نیمی از این مبلغ جهت توسعه سریع مترو و شبکه ریلی درون شهری هزینه و خرید اتوبوس های مناسب حمل و نقل درون شهری اختصاص یاید

نقش و اهميت نظارت و اصلاح ساختار در سالم سازي و توسعه پايدار كشور

تحلیل فنی اقتصادی روش های تولید پروپیلن و ارائه یک استراتژی

اصلاحات ضروری در قانون اساسی و ارائه الگوي مترقي

مي ,ها ,تهران ,ترافيك ,اتوبوس ,ساعت ,تهران و ,در تهران ,می شود ,منجر به ,مصرف بنزين ,تردد موتور سيكلت

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها

پرسش مهر