محل تبلیغات شما

در ايران تعداد قابل توجهي نهاد نظارتي با ده ها هزار عضو رسمي و غير رسمي فعال هستند از جمله دستگاه هاي مهم و بزرگ اطلاعاتي و نظارتي عبارتند از:

وزارت اطاعات

اطلاعات سپاه

سازمان بازرسي كل كشور  كه در همه استانها شعبه دارد

ديوان محاسبات

ساير دستگاه هاي رسمي و غير رسمي  و مخبرها

چگونه است كه با وجود اين همه دستگاه هاي نظارتي و اطلاعاتي با هزينه  سنگيني كه براي آنها مي شود در كشور اين همه بگم بگم راه مي افتد و افراد  به قول خودشان افشاگري مي كنند و فسادها را كشف مي نمايند،  مگر نه اين است كه اگر كسي فسادي كشف كرده بايد ابتدا به دستگاه هاي مسئول گزارش نمايد و آن دستكاه ها بايد صحت يا سقم گزارش ها  را كشف كنند و دستگاه قضائي پس از محاكمه متهمان حكم صادر كند  

آيا يك منبري و روضه خوان زودتر و دقيق تر از اين همه دستگاه و نهاد اطلاعاتي متوجه فساد مي شود؟  قطعا نبايد و نمي تواند چنين باشداگر چنين بود حتما ايرادي وجود داشت و بايد در صدد رفع آن ايراد ريشه اي بر مي آمدند، و اگر چنين نيست پس بايد در چارچوب هاي قانوني اقدام گردد و قانون زير پا قرار نگيرد

 

احتمالا شكي وجود ندارد كه جناب پناهيان از روي خير خواهي و روحيه نهي از منكر وارد موضوع شده اند و از اين منظر اقدام ايشان مثبت است و اگر قبل از بيان در منبر موضوع را به مسئولين نظارتي اطلاع داده اند و پاسخ قانع كننده اي دريافت ننمودند بعد افشاگري نمودند باز هم قابل دفاع است اما اگر موضوع را قبل از طرح با مسئولين نظارتي و رصد نمودن روند پيگيري ها و پس از نااميدي از پيگيري دستگاه هاي نظارتي و قضائي در ملاء عام مطرح نمودند و نام افراد مشخصي را به عنوان مفصد اقتصادي يا اخلالگر اقتصادي بيان نمودند اين قابل دفاع و اخلاقي نيست و اين روند تبعات سنگيني به دنبال دارد. موضوع سخنان آقاي پناهيان در خصوص پوشاك را اينجا مشاهده كنيد.

 

حال در خصوص دستگاه هاي متعدد و عريض و طويل نظارتي و اطلاعاتي اين نكته مهم است كه اين دستگاه ها مي بايست تلاش كنند كه قبل از وقوع جرم و قبل از فرار مجرمين اقدامات پيشگيرانه را انجام دهند  چگونه مي شود صد ميليارد تومان يا هزار ميليارد تومان يا هزاران ميليارد تومان اختلاس شود و مجرم فرار كند بعد پرونده به جريان بيافتد؟ خاوري چطور توانست فرار كند، متهمان فساد اقتصادي پتروشيمي  و برخي فسادهاي ديگر چطور توانستند فرار كنند. در پرونده هايي كه متهم ها از ايران فرار كرده اند يا فساد زماني كشف و برخورد شدكه نوش داروي بعد از مرگ سهراب گرديد چه اداره ها يا مديراني در دستگاه هاي نظارتي مسئول بوده اند و آيا مدير مسئول پرونده ها پاسخگو بوده اند و با آنها برخورد لازم صورت گرفته است؟ جواب منطقي و مورد انتظار اين است كه قطعا چنين شده و با مسئولين اين پرونده ها در دستگاه هاي نظارتي مربوطه برخورد شايسته اي كه درس عبرت براي سايرين باشد انجام گرديده است. 

با وجود تاكيدات و پيشنهاد هاي اصلاحي فوق، واقعيت اين است كه كل ي كه در سيستم مديريتي كشور شده و پول نهايتا به خزانه بر نگشته باشد به ده تا 15 ميليارد دلار هم نمي رسد اما اينكه فساد ترويج شود و مردم اينگونه احساس كنند كه اكثر مديران فاسد هستند يا طي 40 سال گذشته اكثر مديران فاسد بوده اند اين بسيار مسير خطرناك و حركت به سمت دره تاريكي است. اين ظلم به نظام ولايت فقيه است اين يعني نابودي اعتماد عمومي به نظام و سيستم حاكميتي كشور. بله فسادهايي شده كه طي 40 سال گذشته هم هر گاه فساد كشف شد با مفسدين برخورد گرديد اگر مديران دولتي احساس كنند با جو ايجاد شده عموم مردم و حتي اقوام و دوستان و نزديكان نسبت به مديران دولتي بد بين شده اند و آنها را ناسالم مي دانند در آن صورت چگونه مي شود مملكت را اداره كرد چگونه مي شود تصميمات سخت گرفت چگونه مي شود تصميماتي اتخاذكرد كه نياز به حمايت عموم جامعه دارد آيا با اين نگاه مي توان مشكلات اساسي چون ده ها ميليارد دلار اتلاف در توزيع يارانه ها را سامان بخشيد؟! آيا مي توان در شرايط سخت تحريم از مردم بخواهيم صرفه جويي كنند يا در شرايط سيل و زله و طوفان از مردم بخواهيم كمك هاي خود را در اختيار مديران نظام قرار دهند تا بين نيازمندان توزيع شود. از بين بردن اعتماد عمومي به مديران كشور تيشه به ريشه زدن است. 

هم اكنون ده ها هزار مدير ارشد و مياني در كشور مسئوليت بخش هاي مختلف ستادي و اجرايي را بر عهده دارند چند درصد اين مديران خلاف كرده اند آيا تعداد كل مديران خلاف كار به 5درصد يا حتي 2 درصد مي رسد؟ اما اكنون بگونه اي فضاي تاريك و سوء ضن ايجاد نموده اند كه گويي تعداد كمي از مديران سالم هستند. ممكن است بگوييم بله بخش عمده اي از مديران كارآمدي لازم را ندارند اما ايجاد فضاي منفي غبارآلود بر عليه مديران ظلم بزرگ به نظام حاكم بركشور است نظام همان نظامي است كه 40 سال است همين نظام كشور را اداره نموده و از خطرات مختلف نجات داده و در بسياري از حوزه ها كشور رشد قابل قبولي داشته اينكه الان وضع اقتصادي كشور مناسب نيست و تحريم ها اقتصاد كشور را شديدا آزار مي دهد و سرمايه گذاري هاي كلان جديد را با مشكلات متعدد مواجه نموده دليل نمي شود كه دستاوردهاي بزرگ نظام در 40سال گذشته ناديده گرفته شوند.

ما به دانش ها و تكنولوژي هاي بزرگي دست يافته ايم كه از جمله آنها عبارتند از:

- طراحي و ساخت تجهيزات بزرگ و پيشرفته صنعتي، توان طراحي و ساخت بخش عمده اي از واحدهاي پيشرفته پالايشگاهي و پتروشيمي، ساخت سدهاي پيشرفته، پل هاي عظيم، تونلهاي مدرن، انواع تجهيزات پيشرفته دفاعي و ده ها و صدها دانش پيشرفته جديد در حوزه بين المللي نيز ايران هرگز در چند قرن گذشته اينقدر مورد توجه جهانيان نبوده است و در معادلات جهاني نقش آفريني نكرده است. 

ما اگر اعتماد دروني به حاكميت را ترميم نكنيم قطعا اين دستاوردهاي بزرگ آسيب پذير خواهند شد. حفظ پايبندي به تماميت ارضي ايران هرگز نبايد به خطر بيافتد نبايد مردم به نقطه اي برسند كه در اين خصوص كم توجه شوند كه اگر چنين شود تمامي دستاوردهاي بزرگ ذكر شده ارزش خود را از دست خواهند داد. 

اينكه فساد وجود دارد بايد دلايل وقوع فساد ريشه يابي شوند وگرنه هر چه شاخ و برگ زده شود تا ريشه حل نشود مجدد شاخ و برگ جديد رشد خواهند نمود و فساد  ريشه دار تر مي شود. اگر ظرف يكسال صدها نفر را به جرم فساد اعدام كنند اما ريشه هاي وقوع فساد اصلاح نشوند فساد دوباره رشد خواهد نمود راه ريشه كن كردم فساد ريشه يابي عوامل فساد و اصلاح آنها مي باشد و گرنه دستگيري صدها نفر و محاكمه علني و اينگونه كارها راه حل ريشه اي نيستند و بعضا ممكن است به اعتماد مردم نسبت به حاكميت ضربه وارد شود. بخشي از مشكل به ساختار اداري كشور مربوط است هيچ چاره اي جز اين وجود ندارد كه ساختار اداري كشور در چارچوب نظام ولايت فقيه اصلاح شود و در قانون اساسي برخي اصلاحات انجام شود. هيچ عاملي به اندازه قانون اساسي و ساختار حاصل از آن در امور كلان و خرد كشور تاثير گذار نيست. در چارچوب اصل مترقي ولايت فقيه برخي اصلاحات در قانون اساسي اجتناب ناپذير است. 

ريشه هاي وقوع فساد در كشورهايي كه كمترين فساد در آنها رخ مي دهد چگونه خشكانده شده است؟ ما نمي توانيم و نبايد تجربيات موفق بشر كه با آزمون و خطا و مطالعات گسترده علمي و پژوهشي حاصل شده اند را كنار بگذاريم و به آنها توجه نكنيم اين يعني بي تدبيري و ضايع كردم زمان و فرصت هايي كه در اختيار داريم.

از جمله تجربيات موفق جهان در كاهش فساد عبارتند از:

- فروش منطقي سهام شركتهاي دولتي به مردم در فرآيند عالمانه اي كه بايد به تصويب مجلس برسد

        -   توضيح اينكه فرآيند مد نظر با مطالعه دقيق تجربيات جهاني و شرايط كشور براي مدت حداقل 20 سال  تصويب و اجرايي گردد

       -  از طريق مسير بورس سهام شركتها به مردم واگذار و قوانين لازم جهت حمايت از سهامداران خرد و اختصاص وام هاي مناسب جهت خريد سهام مصوب گردد

- كوچك كردن دولت، دولت ايران فوق العاده بزرگ است و حدود 10 ميليون نفر از اين دولت حقوق دريافت مي كنند حتي بزرگترين دولتهاي جهان نيز تحمل چنين هزينه سنگيني را ندارند از طرفي مديريت و اداره اين دولت چاق كه چاقي آن رمقش را گرفته و توان تحرك كمي دارد سخت و نظارت بر روند صحيح امور و كنترل تخلف نيز سخت تر است لذا هيچ چاره اي جز كاهش وزن دولت وجود ندارد. در علم مديريت مي گويند اگر براي انجام كاري يك نيرو نياز باشد و دو نيرو جذب شوند بهره وري درصد معيني كاهش مي يابد اما اگر تعداد نيروهاي جذب شده 3 برابر يا بيش از 3 برابر افراد مورد نياز باشد كارآيي آن شغل به كمترين حد ممكن مي رسد. و دولت ما و ادارات ما به اين معضل گرفتار شده اند توزيع نيرو منطقي نيست  حتي برخي شغل ها هستند كه كمبود نيروي متخصص دارند اما در جاهاي ديگر ده ها برابر نيروهاي غير متخصص كه هيچ هنر تخصص و حرفه اي ندارند بر گرده دولت سوار شده و كمرش را خم نمودند. دولت چاره اي ندارد جز اينكه مالكيت يا مديريت شركتها و بسياري از فعاليت هاي اجرايي و مديريتي خود را به بخش خصوصي واگذار كند و چاره اي نيست جز اينكه قوانين محكم و ريشه دار لازم براي اجراي اين برنامه در مجلس تصويب شوند.

-   سرمايه گذاري در زير بناها و فعاليت هاي مولد و اشتغال زا:

ما براي اينكه بتوانيم براي ميليون ها نفر جوياي شغل شغل مناسب تامين كنيم و زير ساخت ها كشور را توسعه دهيم و اجازه حيف هزاران ميليارد يورو منابع ملي خود را ندهيم هيچ چاره اي نداريم جز سرمايه گذاري در امور ياد شده، ما نياز داريم ده ها ميليارد يورو در توسعه حمل و نقل ريلي، مترو، زيرساخت هاي حمل و نقل جاده اي و حمل و نقل هوايي سرمايه گذاري كنيم، ما نياز داريم جهت جلوگيري از خام فروشي نفت و ميعانات نفتي و گاز اتان و پروپان و استفاده مطلوب از ظرفيت ها و مزيت هاي كشور ده ها ميليارد يورو در حوزه پتروشيمي و صنايع جانبي سرمايه گذاري نمائيم، ما نياز داريم  ده ها ميليارد يورو در توليد انرژي خورشيدي و ساير روش هاي توليد برق سرمايه گذاري نمائيم ما براي بهره گيري از ظرفيت هاي بالاي جذب توريسم و آموزش نيروي انساني و تبديل ميليون نفر مدرك بدست بي تخصص يا كم تخصص  به افراد با دانش و تخصص نياز به سرمايه گذاري داريم ما براي دست يابي به توسعه پايدار كشور و حل مشكل ومعضل اشتغال به بيش از صد ميليارد يورو سرمايه گذاري نياز داريم. دولت كه به هيچ وجه چنين منابعي در اختيار ندارد دولت حتي براي اداره خود و پرداخت حقوق ميليون ها نفر حقوق بگير خود با مشكل مواجه است چه رسد به سرمايه گذاري هاي جديد

تنها راه ممكن جذب سرمايه ايرانيان داخل و خارج كشور و جذب سرمايه گذاري خارجي است و تا انسجام ملي ايجاد نشود تا بسترهاي لازم جهت جذب اعتماد سرمايه گذاران ايجاد نشود محال است ايرانيان داخل و خارج كشور حاضر باشند سرمايه گذاري هاي كلان در زيرساخت ها انجام دهند اگر اين تصور ايجاد شود كه سرمايه دارها حرام خار يا زالو هستند و اينها معضل هستند و اينها فلان و فلان هستند محال است آنها در ايران سرمايه گذاري كنند آنها زماني حاضر هستند كه نه صد ميليارد يورو بلكه صدها ميليارد يورو در كشور سرمايه گذاري كنند كه خيالشان راحت باشد تا 10 نسل بعدشان هم مسئولين ارشد و ميانه از سرمايه آنها حمايت مي كنند و به آنها به چشم فرهيختگان و كارآفرينان و مولدين اقتصاد ملي و نجات دهندگان ملت از بيكاري نگريسته مي شود و مردم به انها احترام مي گذارند مسئولين براي آنها احترام قائل هستند و هرگز نگران تعرض به سرمايه هاي خود نيستند اگر غير از اين باشد امكان جذب حتي يك درصد از سرمايه دو هزار ميليارد يورويي ايرانيان در خارج كشور  و هزاران ميليارد تومان سرمايه هاي داخلي در امور ذكر شده وجود نخواهد داشت. 

جذب سرمايه گذاري هاي كلان خارجي در شرايط سخت تحريم نيز امكان پذير نيست و در شرايط فعلي اميد چنداني براي آن وجود ندارد.

اما اگر سرمايه گذاري هاي داخلي و خارجي ياد شده در كشور انجام نشود معضل اشتغال حل نخواهد شد و توسعه پايدار مد نظر قابل تحقق نخواهد بود. براي توسعه پايدار و احداث زير بناهاي مورد نياز و استفاده از ظرفيت هاي كم نظير كشور ايران براي توسعه همه جانبه ريشه كني فقر و اقتدار و عزت پايدار ملت و كشور ايران در جهان بايد سرمايه گذاري هاي زير بنايي، مولد و اشتغال زاي لازم  ذكر شده در كشور انجام شود 

اما در خصوص نظارت، وقتي دولت كوچك شود و دستگاه هاي نظارتي بيشتر به پيش گيري تمركز نمايند و از مديران تحول گر و خلاق و نو آور و دلسوز حمايت كنند و مديران نا سالم را تحت كنترل قرار دهند و با آنها برخورد كنند گردش مالي حساب هاي همه مديراني كه توان جابجايي مالي يا توان سوء استفاده مالي را دارند كنترل كنند و ساير تمهيدات لازم اتخاذ گردد فساد كاهش خواهد يافت. دستگاه هاي نظارتي نياز به ساختار و سيستمي دارند كه بتوانند در منصفانه ترين، عالمانه ترين و بي غرض ترين وجه ممكن اهداف فوق را پيگيري نمايند.

آيا دستگاه هاي نظارتي بر عملكرد مديران اجرايي نظارت دارند تا از مديران پر تلاش و خدوم و تحول ساز دفاع تمام عيار نمايند و مديران ناكارآمد و ضايع كننده منافع ملي كه بابت ناكارآمدي خود ده ها هزار ميليارد تومان فرصت هاي توسعه را حيف يا ضايع نموده اند بازخواست مي شوند.  يا عملكرد آنها را با تحليل هاي دقيق اقتصادي و واقع گرايانه گزارش مي نمايند. آيا مديران خلاق كار آفرين تحول ساز توسعه گرا و شجاع و جسور و نوآور،  امنيت بيشتري دارند و بيشتر مورد حمايت و محبت هستند يا مديراني كه عكس اين ويژگيها را دارند. اينكه مديران كم تحرك كه سالها به حفظ  وضع موجود اكتفامي كنند بدون اينكه تحولي ايجاد كنند و سنگي روي سنگ بگذارند مورد حمايت باشند و عمر مديريتي طولاني داشته باشند و بلعكس مديران تحولگرا تحت فشارهاي شديد قرار گيرند چه نتيجه اي خواهد داشت؟  املا نانوشته غلط ندارد اما براي توسعه كشور بايد ريسك ها عاقلانه و كنترل شده انجام داد و از حيف فرصت ها و حيف منابع و حيف قابليت ها جلوگيري كرد چرا كه هزينه حيف در اقتصاد ملي ما طي چند دهه گذشته هزاران برابر هزينه ميل بوده است

 

 

نقش و اهميت نظارت و اصلاح ساختار در سالم سازي و توسعه پايدار كشور

تحلیل فنی اقتصادی روش های تولید پروپیلن و ارائه یک استراتژی

اصلاحات ضروری در قانون اساسی و ارائه الگوي مترقي

كه ,ها ,مي ,سرمايه ,مديران ,اي ,سرمايه گذاري ,دستگاه هاي ,ده ها ,هاي نظارتي ,ميليارد يورو ,هزاران ميليارد تومان ,هزار ميليارد تومان

مشخصات

تبلیغات

محل تبلیغات شما

آخرین مطالب این وبلاگ

آخرین ارسال ها

برترین جستجو ها

آخرین جستجو ها